11-02-2006 |
|
Column: Spijkers met koppen
BUURTVIDEOTHEEK
Er bevindt zich in mijn buurt een hele grote
videotheek. Zo eentje waarvan de ramen geblindeerd
zijn. Op die geblindeerde ramen staat de naam van de
videotheek. Het is een meisjesnaam, die onmiddellijk
refereert aan de televisieprogramma's die je 's nachts
op de commerciele zenders ziet. De mensen die nu
reageren, kijken daar weleens naar.
Ze hadden de videotheek ook moeiteloos naar mijn buurt
kunnen noemen, want ik woon in de Pijp. Hoewel, de
Pijp, dat zou het assortiment tekort doen. Op die
geblindeerde ramen kun je namelijk ook lezen hoeveel
video-banden dan wel dvd‚s deze videotheek in voorraad
heeft. Het is een getal met vele nullen, dat duidelijk
maakt dat iedereen hier aan zijn trekken kan komen.
Onder deze inhoudsopgave staat een zinsnede die ik
altijd nogal luguber heb gevonden: alle denkbare
genres.
Alle denkbare genres, dan hoef je echt geen Felix
Meurders te zijn om te weten waar je dan onmiddellijk
aan gaat denken. Toen ik lang geleden in het bezit
kwam van een videorecorder ben ik ook ooit eens,
klapperend van de schaamte, naar zo‚n videotheek
geweest.
Blind van de zenuwen deed ik een graai in de
groezelige stapel en kwam er pas thuis achter wat ik
had gehuurd. De beelden waren, waarschijnlijk door
overmatig kopiëren, want daar draait het om in deze
business: overmatig copiëren, de beelden waren net zo
aangetast als de schoonheid van de acteurs, die in die
tijd nog allemaal zwaar behaard waren op de cruciale
plekken. Je zag ze af en echt zoeken waar ze moesten
wezen, maar ze probeerde met de van pornografie
bekende droeve blijmoedigheid de zaak nog overeind te
houden. Hun verkeerd nagesynchroniseerde gehijg
vermengde zich met de ruis van de afgeleefde
videoband. Je moest om de viezigheid te ervaren in
ieder geval moeite doen en dat is iets dat heden ten
dage ondenkbaar is.
Want inmiddels is het seksuele vertier letterlijk
ingeburgerd. Bekende Nederlanders tonen hun verbouwde
vleselijke tempeltjes in de publiciteit, gelukkig zijn
er nog een paar die zich beheersen(!),
Kamasutra-beurzen zijn zo gewoon als
postzegelverzamelaars-samenscholingen (je hebt ze in
alle kleuren en formaten! En je kan eraan likken) en
het verschijnsel parenclub staat tegenwoordig toch
vooral bekend als een soort padvinderij voor de
middelbare mens, compleet met bizarre verknopingen als
de driedubbele strik en de paalsteek.
In het heerlijk hypocriete Amerika, waar de meeste
genotsknotskunst vandaan komt, heerst een duidelijker
scheiding der vleeswaren. Als de Rolling Stones bij
een familiegebeurtenis als de Superbowl zingen 'she
makes a dead man come'‚ dan wordt er gecensureerd,
terwijl de Rollator Stones toch alles over deze
problematiek weten. Dat kan omdat de tv-uitzending een
vertraging heeft van 5 seconden. Volgens kenners
hebben de Rolling Stones een vertraging van 30 jaar.
Maar, hoor je het superieure westen zeggen, dat is
nog niets vergeleken bij de vertraging van sommige
moslim-fundamentalisten. Kijk, ik snap wel dat die
mensen gekwetst en woedend zijn, wij hebben in 1566
ook de beeldenstorm gehad. Het is hun goed recht om,
ongetwijfeld opgehitst door lokale politici met een
verborgen agenda, tegen die Deense grapjes te
protesteren en ze hebben in het Midden-Oosten nu
eenmaal een kort lontje. En dat lontje zit ook
regelmatig aan zo'n heethoofd vast, want ze blazen
daar de zaak nou eenmaal wat sneller op.
En hier verhitten de Ayaans en de Wildersen onder het
mom van de persvrijheid de zaak ook nog verder, maar
tevergeefs, want ook deze rel zal worden gesmoord door
geldelijke belangen, politiek realistische lafheid en
de tijd.
De tijd die ons decadente westerlingen het geheim van
het seksuele geniep ontnam en die er straks voor zal
zorgen dat moslims mijn buurtvideotheek met 'alle
denkbare genres' zullen betreden en zullen vragen om
een romantische speelfilm over het leven van de
profeet Mohammed. Of misschien zelfs een andere
denkbare variant daarop.
Marcel Verreck
|